MENYINGKAP TIRAI SEJARAH NUZUL QURAN
Antara peristiwa agung dalam sejarah
umat Islam ialah turunnya kitab suci al-Quran atau disebut Nuzul
al-Quran.Perkara ini dinyatakan dalam al-Quran, melalui firman Allah dalam
surah al-Baqarah ayat ke 185 yang bermaksud:
“Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran,
menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan yang menjelaskan
petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara yang benar dan yang salah.”
FirmanNya dalam ayat pertama surah
al-Qadar :
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan
(Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar.
Dalam surah al-Dukhan ayat ke 3 pula
Allah s.w.t telah berfirman :
Sesungguhnya Kami telah menurunkan
Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana
sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba
Kami ditimpa azab).
‘Nuzul’ merupakan perkataan Arab yang memberi makna turun atau berpindah, iaitu berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain. ‘Al-Quran’ pula bermaksud bacaan. Ia dikatakan sebagai bacaan kerana al-Quran itu untuk dibaca oleh manusia. Ia juga dikatakan himpunan kerana dalam al-Quran itu terhimpun ayat-ayat yang menjelaskan pelbagai perkara yang meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, munakahat dan sebagainya.
Menilai ketiga ayat di atas tiada sebarang pertentangan antara ke tiga ayat di atas . Al-Syeikh Ab Rahman al-Sa’adiy menjelaskan dalam tafsir Taysir al-Karim al-Rahman, ‘malam yang berkat’ yang dinyatakan Allah dalam surah al-Dukhan itu adalah malam yang penuh dengan kebaikan dan rahmat, yang lebih besar keutamaannya dari amalan seribu bulan. Maka Allah SWT telah memilih tarikh turun kalamNya buat pemimpin umat sejagat nabi Muhammad yang penuh dengan kemuliaan itu untuk berlaku pada hari yang mulia iaitu malam al-Qadr itu sendiri
Menurut al-Syeikh Manna’ Qattan
dalam Mabahith Fi Ulum al-Quran ke tiga ayat ini secara dasarnya
menunjukkan penurunan berlaku pada bulan ramadhan dan secara khususnya ia
diturunkan pada malam al-Qadr yang merupakan suatu anugerah Allah buat mereka
yang menghidupkan malam-malam pada bulan Ramadhan.
Walaupun umat Islam di Malaysia secara tradisinya menyambut peristiwa Nuzul Al-Quran pada 17 Ramadhan, namun sesungguhnya pendapat yang lebih tepat tentang turunnya al-Quran ialah pada malam Isnin, tanggal 24 Ramadhan bersamaan 13 Ogos 610 M. Ini disebabkan pendapat yang mengatakan berlakunya pada 17 Ramdhan adalah berpandu pada ayat ke 41 dari Surah Al-Anfaal adalah difokuskan kepada perisytiwa perang Badar bukannya al-Quran.
Firman Allah dalam ayat ke 41 surah al-Anfal itu,maksudnya :
"…jika kamu beriman kepada Allah
dan apa-apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Nabi Muhammad saw) pada hari
Furqan,iaitu di hari bertemunya dua pasukan (diperang Badar, antara muslimin
dan kafirin)…"
Menurut sebuah riwayat yang dikemukakan oleh Ibn Kathir dalam tafsirnya dari Ibn Abbas , ayat tersebut merupakan penjelasan tentang hukum pembahagian harta rampasan perang (seperti yang terdapat pada awal ayat tersebut).
" Ketahuilah sesungguhnya apa
saja yang dapat kamu peroleh sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya
seperlima untuk Allah, RasulNya, kerabat-kerabat (Rasul), anak-anak yatim,
orang-orang miskin dan ibnussabil (orang yang sedang dalam perjalanan)…".
Justeru tarikh yang lebih tepat tentang Nuzul al-Quran adalah pada 24 Ramadhan kerana ia berdasarkan ayat 1 Surah Al-Qadr dan ayat 1-4 Surah Ad-Dukhan yang telah dihuraikan di atas.
Menurut sebuah riwayat oleh Ibn Abbas dan pandangan ini disokong oleh majoriti para mufassirin, Al-Quran yang diturunkan pada malam "Lailatul Qadar" sebagaimana disebut di atas adalah Al-Quran yang turun sekaligus ke "Baitul Izzah" di langit kedunia. Sedangkan Al-Quran yang diturunkan ke bumi dan diterima Rasullullah sebagai wahyu terjadi secara beransur-ansur selama sekitar 23 tahun.
Menurut satu riwayat dari al-Hakim,
al-Baihaqiy dan al-nasaei dari Ibn Abbas, beliau menjelaskan dari
RasululLah saw bersabda :
“ Al-Quran diturunkan sekali gus
oleh Allah ke langit dunia pada malam al-Qadr kemudian ia diturunkan secara
berperingkat dalam masa 20 tahun”
Al Quran pula telah diturunkan secara beransur - ansur dalam masa 22 tahun 2 bulan 22 hari atau 23 tahun, 13 tahun di Mekah dan 10 tahun di Madinah . Ayat-ayat dan surah-surah yang diturunkan sebelum peristiwa hijrah dikenai sebagai Makkiyah sedangkan yang diturunkan selepas peristiwa hijrah dikenali sebagai Madaniyyah . Tujuan Allah menurunkan secara beransur-ansur adaah bagi memenuhi objektif-objektif berikut :
v
Agar
lebih mudah difahami dan dilaksanakan. Orang akan enggan melaksanakan
suruhan dan larangan sekiranya suruhan dan larangan itu diturunkan sekaligus
dalam kadar yang banyak. Hal ini disebut oleh Bukhari dari riwayat 'Aisyah r.a.
Di antara ayat - ayat itu ada yang nasikh dan ada yang mansukh, sesuai dengan kamaslahatan. Ini tidak dapat dilakukan sekiranya Al Quran diturunkan sekaligus. (Ini menurut pendapat yang mengatakan adanya nasikh dan mansukh)
Turunnya sesuatu ayat sesuai dengan peristiwa - peristiwa yang terjadi akan lebih berkesan dan lebih berpengaruh di hati.
Di antara ayat - ayat itu ada yang nasikh dan ada yang mansukh, sesuai dengan kamaslahatan. Ini tidak dapat dilakukan sekiranya Al Quran diturunkan sekaligus. (Ini menurut pendapat yang mengatakan adanya nasikh dan mansukh)
Turunnya sesuatu ayat sesuai dengan peristiwa - peristiwa yang terjadi akan lebih berkesan dan lebih berpengaruh di hati.
v
Memudahkan
penghafalan. Orang - orang musyrik yang telah menanyakan mengapa Al
Quran tidak diturunkan sekaligus, sebagaimana disebut dalam Al Quran surah Al
Furqaan ayat 32 maksudnya :
"……mengapakah Al
Quran tidak diturunkan kepadanya sekaligus….?"
Kemudian dijawab di dalam ayat itu
sendiri:
"….Demikianlah, dengan (cara)
begitu Kami hendak menetapkan hatimu..".
Di antara ayat - ayat yang merupakan
jawapan daripada pertanyaan atau penolakan suatu pendapat atau perbuatan,
sebagai dikatakan oleh Ibnu 'Abbas r.a. Hal ini tidak dapat terlaksana kalau Al
Quran diturunkan sekaligus. Penurunan al-Quran ini pula berlaku dalam berbagai
bentuk.
Menurut Safiyurrahman
al-Mubarakfuriyy dalam al-Rahiq al-makhtum , Nabi Muhammad s.a.w. telah
diwahyukan mengikut pendekatan-pendekatan berikut :
·
Menerusi
mimpi yang benar ( al-Rukya al-Sadiqah )
Malaikat memasukkan wahyu itu ke dalam hatinya. Dalam hal ini, Nabi s.a.w. tidak melihat sesuatu apa pun, hanya beliau merasa bahawa itu sudah berada di dala, kalbunya. Sebagai contohnya Nabi pernah bersabda mengatakan:
Malaikat memasukkan wahyu itu ke dalam hatinya. Dalam hal ini, Nabi s.a.w. tidak melihat sesuatu apa pun, hanya beliau merasa bahawa itu sudah berada di dala, kalbunya. Sebagai contohnya Nabi pernah bersabda mengatakan:
"Ruhul Quddus mewahyukan ke
dalam kalbuku bahawa seseorang itu takkan mati sehingga dia menyempurnakan
rezkinya yang telah ditetapkan oleh ALlah".
·
Malaikat
menampakkan dirinya kepada Nabi s.a.w. menyerupai seorang lelaki yang
mengucapkan kata-kata kepadanya dan peristiwa seperti ini sering disaksikan
oleh para sahabat.
·
Wahyu
datang kepadanya seperti gemercingnya loceng. Cara inilah yang amat berat
dirasakan Nabi s.a.w. Kadang-kadang pada keningnya terdapat peluh, meskipun
turunnya wahyu itu di musim dingin yang sangat. Ada ketikanya, unta beliau
terpaksa berhenti dan duduk kerana merasa amat berat. Diriwayatkan oleh Zaid
bin Tsabit:
" Aku adalah penulis wahyu yang
diturunkan kepada Rasulullah. Aku lihat Rasulullah ketika turunnya wahyu itu
seakan-akan diserang demam yang kuat dan peluhnya bercucuran seperti permata.
Kemudian setelah selesai turunnya wahyu, barulah beliau kembali seperti biasa".
·
Malaikat
menampakkan dirinya kepada Nabi s.a.w. dalam rupanya yang sebenar sebagaimana
yang terdapat di dalam surah An- Najm ayat 13 & 14 :
"Sesungguhnya Muhammad telah
melihatnya pada kali yang lain (kedua). Ketika (ia berada) di Sidratulmuntaha".
Malaikat mewahyukan kepada Nabi dari atas langit seperti yang berlaku dalam peristiwa al-Isra` wal Mikraj . Sesetengah ulamak berpendapat baginda saw juga pernah berbicara secara langsung dengan Allah dan menerima wahyu seperti yang berlaku pada Nabi Musa.Perkara ini merupakan suatu khilaf di kalangan para ulamak.
Al-Quran mempunyai beberapa fungsi penting, diantaranya ialah:
Pertama: Sebagai Mukjizat
Nabi Muhammad SAW.
Al-Quran merupakan bukti kenabian dan
kerasulan Nabi Muhammad saw, sekaligus ianya menjadi bukti bahawa Al-Quran
merupakan firman Allah SWT, bukannya ucapan atau ciptaan nabi Muhammad saw
sendiri. Rasullulah saw telah menjadikan Al-Quran sebagai senjata bagi
menentang orang-orang kafir Quraisy. Dan kita dapati bahawa mereka sememangnya
tidak mampu menghadapinya, padahal mereka mempunyai kemahiran menggubah
bahasa-bahasa yang indah dalam ucapan dan sajak-sajak mereka. Al-Quran secara
prisipnya telah mengemukakan cabaran kepada bangsa Arab menerusi tiga peringkat
iaitu :
Peringkat pertama. Mencabar mereka dengan keseluruhan Al-Quran dalam uslub umum yang meliputi orang Arab sendiri dan orang lain, manusia malah jin, dengan cabaran yang mengalahkan dan menjatuhkan mereka secara padu sebagaimana firmanNya.
"Katakanlah: Sesungguhnya jika
manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa Quran ini, niscaya mereka
tidak akan dapat membuat yang serupa dengannya, sekalipun sebahagian mereka
menjadi pembantu bagi sebahagian yang lain." (17 : 88)
Peringkat kedua. Mencabar dengan sepuluh surah sahaja daripada Al-Quran. Sebagaimana firmanNya:
“Bahkan mereka
mengatakan "Muhammad telah membuat-buat Al-Quran." Katakanlah: Jika
demikian, maka datangkanlah sepuluh surah yang dibuat-buat yang menyamainya,
dan panggillah orang-orang yang kamu sanggup (memanggilnya) selain Allah, jika
kamu memang orang-orang yang benar. Jika mereka (yang kamu seru itu) tidak
menerima seruanmu, ketahuilah, sesungguhnya Al-Quran itu diturunkan dengan ilmu
Allah" (11 : 13-14)
Peringkat ketiga. Mencabar mereka hanya dengan satu surah daripada Al-Quran sahaja. Sebagaimana firmanNya:
"Atau (patutkah) mereka
mengatakan: Muhammad membuat-buatnya (Al-Quran). (Kalau benar yang kamu katakan
itu), cubalah datangkan satu surat seumpamanya" (TTQ 10 : 38)
Dan cabaran ini diulangi di dalam
firmanNya:
"Dan jika kamu tetap dalam
keadaan ragu tentang Quran yang Kami wahyukan kepada hamba Kami (Muhammad saw),
maka buatlah satu surat saja yang semisal Al-Quran itu…" (2 : 23 )
Kedua: Sebagai Sumber Hukum Dan Aturan Hidup.
Ayat-ayat Al-Quran mengandungi peraturan
tentang hukum-hukum siyasah negara , sosial , pendidikan , pengadilan , akhlak
dan sebagainya. Semua aturan dan hukum ini wajib dijadikan sebagai pandangan
hidup bagi seluruh kaum muslimin dan umat manusia untuk mengatasi semua
permasalahan hidup yang dihadapinya. Sememangnya penyelesaian yang diberikan
oleh syariat Islam adalah merupakan penyelesaian yang sebenar-benarnya kearan
ia satu-satunya perundangan yang dapat memenuhi fitrah manusia itu sendiri.
Kemampuan syariat Islam dalam menyelesaikan pelbagai permasalahan kehidupan
manusia inilah yang akan menjadikan Al-Quran sebagai mukjizat abadi yang paling
menonjol di muka bumi.
Free Spins No Deposit | LuckyClub
BalasHapusFree Spins No Deposit. A free sign-up bonus at Lucky Club casino for 2021! No deposit free spins for Starburst luckyclub slots, table games, and blackjack!